Szukaj
Close this search box.

Niejasności związane ze split payment

10_featured_image

Obowiązkowy split payment wchodzi w życie 1 listopada, a wokół nowych przepisów mnożą się wątpliwości.

Przypomnijmy, przepisy o podzielonej płatnosci miały wejść w życie już 1 września, jednak ministerstwo uwzględniło postulaty przedsiębiorców i przesunęło ten termin. Przedsiębiorcy obawiali się, że nie zdążą dostosować swoich systemów informatycznych, w terminie wejścia w życie nowych przepisów. Takim programem dostosowującym systemy informatyczne do nowych przepisów jest Hogart Split Payment.

Nowe wątpliwości dotyczą treści przepisów i kwoty 15 tys. od której obowiązkowy split payment ma znaleźć zastosowanie. Split payment ma być stosowany, gdy kwota należności na fakturze przekroczy 15 tys. lub jej równowartość. Projektowane przepisy, nie są jednak w tej sprawie konsekwentne. Otóż w kilku miejscach, przepisy o split payment, odwołują się do ustawy „Prawo przedsiębiorców”, w której mowa o kwocie równiej dokładnie 15 tys. zł (art. 19 pkt 2).
Gdyby interpretować przepisy literalnie, to mechanizm podzielonej płatności znalazłby zastosowanie dla faktur na kwotę dokładnie 15 tys. zł.
Rzecznik prasowy ministerstwa finansów oświadczył, że przepisy o split payment „są jasne i nie budzą wątpliwości co do interpretacji”, jednak literalna interpretacja przepisów, wskazuje na coś innego.  Niezależnie od tego, jak sprawa zostanie rozwiązana, należy być gotowym na nowe przepisy od 1 listopada.