fbpx

Hogart RTM (Podatek od środków transportowych)

Optymalizacja oraz naliczanie podatku od środków transportowych

road tax

Program do naliczania podatku od środków transportowych (Hogart RTM).

Funkcjonalność podstawowej wersji aplikacji

Aplikacja Hogart RTM funkcjonuje w oparciu o wymagania ustawowe związane z podatkiem od środków transportowych.

Ewidencja pojazdów

Aby prawidłowo wyliczyć wartość podatku od środków transportu (PŚT) i wygenerować właściwą deklarację DT-1 wraz z załącznikami DT-1/A, niezbędne jest wprowadzenie zestawu parametrów charakteryzujących pojazd. Opodatkowaniu podlegają:

  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony
  • przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton (z wyjątkiem tych, które wykorzystywane są wyłącznie w ramach działalności rolniczej prowadzonej przez podatnika podatku rolnego)
  • autobusy.

Program pozwala na prowadzenie ewidencji pojazdów podlegających podatkowi. Daje to możliwość łatwego dostępu w każdej chwili do pełnej historii pojazdu oraz automatyczne wygenerowanie deklaracji. Dane o pojazdach podlegających PŚT mogą być importowane z arkuszy Excel na podstawie przygotowanego szablonu.

Zakres deklaracji

Program obsługuje następujące przyczyny złożenia deklaracji:

  • deklaracja roczna składana w terminie do dnia 15 lutego roku podatkowego
  • powstanie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego
  • wygaśnięcie obowiązku podatkowego
  • zmiana miejsca zamieszkania lub siedziby
  • korekta deklaracji
  • przedłużenie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu

Stawki podatku obowiązujących w Urzędzie

Podatek od środków transportowych jest jednym z podatków lokalnych, tj. podatków płaconych w gminach, w których ma siedzibę lub miejsce zamieszkania podatnik, a nie do urzędu skarbowego. Z poziomu aplikacji użytkownicy mają możliwość dodawania wartości stawek PŚT obowiązujących w poszczególnych gminach. Stawki podatku oraz metody jego liczenia mogą być odmienne dla każdego urzędu i mogą ulegać co roku zmianom (zarówno wysokość stawek jak i sposób ich określania w zależności od parametrów pojazdu). Program umożliwia rejestrowanie stawek podatku oddzielnie dla każdego urzędu obsługując różne kombinacje parametrów. Aplikacja umożliwia również import stawek w arkusza Excel, kopiowanie listy stawek z poprzednich lat oraz wprowadzanie stawek z poziomu okna aplikacji.

Algorytm wyliczania wartości podatku

Wyszukiwanie odpowiedniej stawki podatku od środków transportu odbywa się w zależności od parametrów pojazdu. Stawki podatku oraz kryteria ich stosowania są ustalane dla każdego Urzędu niezależnie; każdy Urząd może uzależniać wartość stawki od innych parametrów.
Wartość stawki w pierwszym roku jest liczona proporcjonalnie do pełnych miesięcy danego roku od momentu zaistnienia obowiązku podatkowego dla danego pojazdu. Podobnie w roku wygaśnięcia obowiązku podatkowego wartość podatku jest proporcjonalna do ilości pełnych miesięcy występowania tego obowiązku.
Stawka podatku wyliczona na dany rok jest w całości wykazywana w deklaracji, natomiast płatność może być zrealizowana w dwóch ratach (po połowie wyliczonej wartości).

Wydruki

Aplikacja Hogart RTM umożliwia wygenerowanie następujących wydruków/raportów:

  • wydruk deklaracji DT-1
  • wydruk załączników DT-1/A do deklaracji
  • wydruk raportu z naliczenia podatku (dla celów wewnętrznych)
  • wydruk weryfikacji kompletności danych

Ponadto możliwy jest eksport do pliku Excel następujących danych:

  • propozycji deklaracji
  • deklaracji zatwierdzonych
  • ewidencji pojazdów
  • historii pojazdu

Generowanie deklaracji

Deklaracje DT-1 są wysyłane osobno do każdego urzędu, w którym znajdują się zarejestrowane pojazdy objęte PŚT. Zestawienie pojazdów i ich parametrów znajduje się w załącznikach DT-1/A, natomiast deklaracja zawiera sumaryczne kwoty z załączników.

W załącznikach DT-1/A wykazywane są po 3 pojazdy w każdym załączniku (tyle sekcji mieści się w jednym załączniku). Każdy załącznik jest numerowany (####) a w deklaracji DT-1 jest wykazywana sumaryczna liczba załączników (####) do deklaracji wysyłanej do danego urzędu.

Deklaracje mogą być zapisane w postaci pliku PDF, wydrukowane lub zapisane w postaci pliku XML według obowiązującego schematu.

Częstotliwość uruchamiania procedur naliczania PŚT

Proces naliczania PŚT i drukowania deklaracji jest uruchamiany:

  • co miesiąc – za pojazdy, dla których w ostatnim miesiącu miało miejsce jedno z wydarzeń
    • powstanie obowiązku
    • wygaśnięcie obowiązku
    • korekta deklaracji
    • czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
  • w lutym – dla wszystkich pojazdów objętych obowiązkiem

Deklaracje miesięczne jak i roczne tworzone są bezpośrednio na podstawie ewidencji pojazdów w programie oraz zmian w niej wprowadzanych.

Podmioty

Aplikacja pozwala na prowadzenie ewidencji podatku od środków transportowych dla wielu podmiotów. Każdy z podmiotów ma dostęp do swojej ewidencji pojazdów.

Rozszerzenia oraz integracja z innymi systemami

Istnieje możliwość parametryzacji rozszerzenia do aplikacji Hogart RTM, która pozwala na integrację dostarczanego rozwiązania z systemem ERP lub systemem leasingowym używanym przez Zamawiającego.

Elementy składowe mechanizmu PŚT

Zagadnienie podatku od środków transportu można podzielić na następujące elementy:

  • sposób wprowadzania oraz przechowywania danych i parametrów
  • algorytm obliczania
  • generowanie deklaracji
  • płatność podatku
  • refakturowanie

Część tych zagadnień jest realizowana na styku aplikacji Hogart RTM oraz innych systemów.

Model współdziałania aplikacji

W procesie naliczania PŚT w pośrednim stopniu biorą udział aplikacje: system leasingowy lub finansowo-księgowy, aplikacja Hogart RTM podatek od środków transportowych.

Księgowania

W momencie powstania obowiązku podatkowego aplikacja Hogart RTM może przygotować odpowiednie dekrety księgowe, w zależności od rodzaju deklaracji oraz okresu roku (z wykorzystaniem rozliczeń międzyokresowych lub bezpośrednio). Łączna kwota podatku może być również zaksięgowana na konto rozliczeniowe z odpowiednim urzędem.

Dla środków transportu dla których obowiązek podatkowy powstał w miesiącach I-VIII, których połowa wyliczonego podatku została zaksięgowana na kontach RMK, istnieje możliwość przeksięgowania tej wartości w koszty we wrześniu (kwota II raty podatku).

Kartoteka pojazdów

Istnieje możliwość zautomatyzowania wymiany danych o środkach transportowych między systemem ERP / leasingowym a Hogart RTM. Sposób integracji jest każdorazowo dopasowywany do potrzeb Zamawiającego i może być oparty o wymianę bazodanową (MSSQL/Oracle), API lub pliki.

Na podstawie synchronizowanych danych o pojazdach, aplikacja Hogart RTM może automatycznie rozpoznawać zmiany skutkujące koniecznością przygotowania korekty deklaracji.

Podatek od środków transportu – Cykl obsługi

Zdarzenia PŚT

Cykl życia pojazdu objętego podatkiem od środków transportu rozpoczyna się w momencie zakupu / powstania obowiązku podatkowego. Następnie co roku w lutym generowana jest deklaracja obejmująca dany środek transportu i płacona pierwsza rata podatku, we wrześniu płacona jest druga rata. W razie potrzeby (np. niewłaściwa klasyfikacja norm ekologicznych) deklaracja ulega korekcie. Proces kończy wygaśnięcie obowiązku podatkowego związane ze sprzedażą, wyrejestrowaniem lub np. przerejestrowaniem pojazdu do innego urzędu.

Częstotliwość uruchamiania procedur PŚT

Proces naliczania PŚT i/lub drukowania deklaracji i/lub generowania księgowań jest uruchamiany:

  • co miesiąc – za pojazdy, dla których w ostatnim miesiącu miało miejsce jedno z wydarzeń
    • powstanie obowiązku
    • wygaśnięcie obowiązku
    • korekta deklaracji
  • w lutym – dla wszystkich pojazdów, z wygenerowaniem deklaracji
  • we wrześniu – dla wszystkich pojazdów, bez generowania deklaracji

Pozostałe zdarzenia

W przypadku szkody całkowitej zwykle nie zgłasza się wyrejestrowania pojazdu, tylko czeka do momentu sprzedaży wraku.
Nie wszystkie środki transportu stanowią środki trwałe – część może stanowić składniki magazynowe, dotyczy to m.in. pojazdów windykowanych bądź własnych. Proces naliczania i płacenia za nie PŚT nie różni się niczym od środków leasingowanych.

Hogart RTM - Podatek od środków transportowych - opis programu